χωρίς ομπρέλα

Πρόχειρα δύο κουβέντες για τις δύο προηγούμενες μέρες. Προσοχή. Ακολουθεί αυθαίρετη περιγραφή. Όχι ρεπορτάζ, παρά προσωπική αίσθηση.

Δύο Συντάγματα.

Την Πέμπτη κατεβαίνοντας απ’ το μετρό και παρατηρώντας τον κόσμο, σε πρώτη φάση, μάλλον ενοχλούμαι. Κόσμος ξένος, φάτσες που έχω συναντήσει στην παραλιακή και το Κολωνάκι, «πατριώτες», χρήστες του facebook με 550 κοντινές, χαμογελαστές και με γυαλί μάσκα φωτογραφίες. Περπατάω λίγο ακόμη. Μάλλον είμαι κάπως άδικος, μου βγαίνει ο χειρότερος αριστερισμός. Πάντως, ο κόσμος που έχει μαζευτεί είναι αρκετός, περισσότερος απ’ όσο περίμενα.

Ήδη απ’ την Πέμπτη και γύρω στις εννιά με δέκα το βράδυ αρχίζουν να χωρίζονται δύο τάσεις. Ακριβώς μπροστά στη βουλή, στον άγνωστο στρατιώτη βρίσκονται οι πιο θορυβώδεις (ιδιαίτερα χτες) συγκεντρωμένοι. Εκεί θα δεις τις περισσότερες (αν όχι όλες τις) ελληνικές σημαίες (μη φανταστείς, 4 την πρώτη μέρα, 6 ή 7 τη δεύτερη). Εκεί θα ακούσεις τα περισσότερα συνθήματα (από «κλέφτες» και «εεε οοο πάρτε το μνημόνιο και φύγετε από δω», μέχρι μούντζες και εθνικό ύμνο). Εκεί θα δεις και μερικές περίεργες φάτσες (ή ότι θεωρώ εγώ χωρίς επιχειρήματα ή αποδείξεις ότι μπορεί να είναι ακροδεξιό στοιχείο). Και πάλι όμως δεν είναι αποκλειστικά αυτή η αίσθηση που μένει απ’ το πάνω Σύνταγμα. Πολύς χύμα κόσμος, κάποιοι με κρουστά, οικογένειες με παιδιά σε καρότσια, 40ρηδες και 50ρηδες. Γενικά κόσμος που σου δίνει την εντύπωση ότι δεν πολυκατεβαίνει σε συγκεντρώσεις ή ότι αποδοκιμάζει γενικώς κόμματα και πρόσωπα.

Η δεύτερη τάση βρίσκεται απ’ τα σκαλάκια της πλατείας και κάτω. Ο κόσμος που είχε κατασκηνώσει αρχικά στο Θησείο και αρκετοί ακόμη που προστέθηκαν στην πορεία, έχουν δημιουργήσει ένα πυρήνα, ο οποίος χθες και προχθές (και για όσες μέρες) έκανε συνέλευση. Την Πέμπτη είχαν μαζευτεί περίπου 300 ατόμα. Χθες υπολογίζω 800 με 1000. Στη συνέλευση υπάρχει μια αυτοσχέδια μικροφωνική και μπορεί ο καθένας να πάρει το λόγο.

Μα είναι απολίτικοι. 

Το αρχικό κάλεσμα μέσω facebook, αλλά και μερικά κείμενα που βρίσκονται στο real-democracy.gr δίνουν την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα μάλλον απολίτικο κίνημα. Παρακολουθώντας τη συνέλευση την Πέμπτη, το πρώτο που μου ήρθε στο μυαλό είναι ότι η εκεί κατάσταση είναι κατά κάποιο τρόπο, παιδί του Δεκέμβρη του 2008. Προσπάθεια συζήτησης όλων με όλους, ανακατάληψη του δημόσιου χώρου, προσπάθεια για αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες, ακόμη και ορισμένες φάτσες νομίζω ότι τις είχα ξαναδεί στους δρόμους της Αθήνας. Μετά από λίγη ώρα γίνεται φανερό, σε μένα τουλάχιστον, ότι η συνέλευση αυτή λίγη σχέση έχει είτε με το αρχικό κάλεσμα είτε με τη μάλλον άκομψη έκφραση «αγαναχτισμένοι». Οι συμμετέχοντες στη συνέλευση μοιάζουν – από ένστικτο – να αντιλαμβάνονται ορισμένα απ’ τα λάθη του Δεκέμβρη του 2008. Οι ομιλητές, παρόλο που (κάποιοι νεότεροι ιδίως) κάνουν υπεραπλουστεύσεις ή επιμένουν στο συναισθηματικό του πράγματος, μιλάνε συνεχώς για το θέμα της δουλειάς, για επισφάλεια και ανεργία ή για παρεμβάσεις σε χώρους δουλειάς. Ακόμη, απ’ τον λόγο των περισσότερων, καταλαβαίνει κανείς, ότι δεν πρόκειται για απολιτίκ άτομα, απλά αγαναχτισμένα με τους 300 ή τα κόμματα. Όταν μιλάνε για αυτοοργάνωση, δεν μπορεί να κρυφτεί το ιδεολογικό υπόβαθρο. Οι περισσότεροι τονίζουν ότι πρέπει να παραμείνει ο κόσμος στο Σύνταγμα. Προς το τέλος, την Πέμπτη μιλάνε για την ανάγκη οργάνωσης. Χθες το βράδυ μιλάνε για την ανάγκη σύνταξης ενός μανιφέστου ή υιοθέτησης κάποιων αιτημάτων.

Γενικώς, κτγμ, ο λόγος που αρθρώνεται, οπωσδήποτε όχι λόγος διανοούμενου, έχει σαφή κατεύθυνση και ιδεολογικό υπόβαθρο. Σα να είναι παρούσα η ριζοσπαστικοποίηση του Δεκέμβρη, η οποία τώρα λέει: «δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να μας εγκλωβίσουν στη φτώχεια και την εξαθλίωση, πρέπει, ας πούμε, να πέσει η κυβέρνηση ή να απεμπλακούμε απ’ το μνημόνιο. Αλλά δεν είναι και σκοπός μας να γυρίσουμε στην κατάσταση του 2005. Υπάρχει μια άλλη οπτική για τον κόσμο».

2 σημεία.

Χτες σχηματίζονται οκτώ ομάδες εργασίες. Σίτιση, τεχνική, γραμματειακή, νομική στήριξη, εκδηλώσεις, καθαριότητα κλπ. Όποιος θέλει σημειώνει το όνομα του στις ανάλογες λίστες. Την ώρα που αρχίζει η συνέλευση καλούνται οι συμμετέχοντες στις ομάδες να συναντηθούν κάπου δίπλα. Υπάρχει μια κάπως υπερβατική αίσθηση εμπιστοσύνης σε όλο αυτό. Δεν χρειάζεται να συνεννοηθεί με κάποιο συντονιστικό η κάθε ομάδα. Δεν χρειάζεται να ρωτήσει κάτι ή να πάρει οδηγίες. Η κάθε ομάδα αποτελείται από αγνώστους οι οποίοι απλά θα συναποφασίσουν και θα πράξουν. Πείραμα αυτοοργάνωσης. Θα δούμε αν θα λειτουργήσει.

Κάποια στιγμή παίρνει κάποιος το λόγο και αρχίζει να λέει για λαθρομετανάστες, νόμιμους και παράνομους αλλοδαπούς, εγκληματίες κλπ. Ο κόσμος γιουχάρει. Σε λίγο ο ομιλητής σταματάει και φεύγει. Τα αντανακλαστικά ενός απ’ τους τύπους που κατασκηνώνουν κι έχουν φροντίσει για τη μικροφωνική είναι εξαιρετικά. «Παιδιά όχι γιούχες, όχι διάλογος με φωνές απ’ το βάθος και όλοι μαζί. Ο καθένας ας μιλήσει με τη σειρά». Στη συνέχεια τα συλλογικά αντανακλαστικά ξεπερνάνε την (όποια μικρή πάντως) διάθεση λιντσαρίσματος, τοποθετώντας όμως κάποιο ελάχιστο όριο. Οι περισσότεροι ομιλητές λένε: «Όλοι χωράμε εδώ, εκτός από ρατσιστές και φασίστες».

Σοβαρή κριτική και ξινίλα.

Ασκείται μια κριτική που πέρα απ’ ότι είναι σοβαρή, έχει και σκοπό να πάει τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα. (Πχ. βλέπε εδώ ). Στα περισσότερα, αν όχι σε όλα τα σημεία της συμφωνώ. Υπάρχει και ένας λόγος που αρθρώνεται στο twitter, από μια ευρεία γκάμα ανθρώπων (από φιλελεύθερους έως πασόκους). Ένας λόγος ξινός. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που δεν τους αρέσουν οι διαδηλώσεις του ΠΑΜΕ γιατί είναι πολύ πειθαρχημένες και καπελωτικές, που κριτικάρουν τις πορείες των πρωτοβάθμιων σωματείων γιατί συνυπάρχουν με μολότοφ και «εστίες ανομίας», που δεν τους αρέσουν τώρα οι «αγανακτισμένοι» γιατί είναι χλιαροί, απολίτικοι και προμοτάρονται απ’ το Σκάι. Είναι προφανές ότι δεν τους αρέσει οποιαδήποτε διαμαρτυρία, βασικά δεν τους αρέσει οτιδήποτε δεν συγκαταλέγεται στην υψηλή πολιτική και δεν μιλάει με όρους που απαντούν σε ποσοστά επί τοις εκατό και σε ιδιωτικές επενδύσεις. Ο λαός είναι ανώριμος και ανόητος, ενώ δημοκρατία είναι οι επιταγές του σοφού οικονομολόγου.

Υπάρχει και μια αντίδραση, επειδή το προβάλλει ο σκάι και διάφορα άλλα μέσα. Αφενός ο Σκάι προβάλλει το πάνω Σύνταγμα, αφετέρου μόλις βγουν όντως κάποια, (έστω είτε υποτυπώδη, είτε μαξιμαλιστικά, είτε παιδικά) αιτήματα απ’ τη συνέλευση, υποψιάζομαι ότι θα αποσύρει αμέσως τη στήριξή του.

Όπως και να ‘χει το πράγμα, έχοντας πλήρη γνώση όλων των (τεράστιων)  προβλημάτων του Συντάγματος και έχοντας κατά νου ότι πιθανότατα η αποτυχία είναι εξασφαλισμένη, παραμένει εντυπωσιακό το γεγονός ότι χθες και με τόση βροχή, τόσος κόσμος παρέμεινε, όχι τόσο για να διαμαρτυρηθεί, όσο για να συζητήσει και οργανωθεί.

Υγ1. Δύο παρατηρήσεις.

Σοβαρός κίνδυνος 1: αυτός που θίγει ο radical (ο θάνατος του νοήματος, η περίφημη πια μετωνυμία – επανάσταση = βολτάρουμε στους δρόμους).

Σοβαρός κίνδυνος 2: σε μια οριακή, από άποψη επιβίωσης πια, περίοδο σαν αυτή που ζούμε, είναι ένα ζήτημα να μη μείνουμε με τα καλά του Δεκέμβρη. Να μιλήσουμε μεταξύ μας, να γνωριστούμε, να ανταλλάξουμε απόψεις, να φτιάξουμε συλλογικότητες και στέκια σε επίπεδο γειτονιάς. Σπουδαία όλα αυτά, αλλά τώρα χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο.

(Παρόλα αυτά ο Mao είπε κάτι κρίσιμο νομίζω).

Υγ2. Και λέει ο Galeano (αν βέβαια εμπιστεύεστε τη μτφρ της Jaquou 🙂 ) απ’ τους δρόμους της Ισπανίας «όοοχι, εγώ δεν είμαι διανοούμενος, αυτοί είναι οι άνθρωποι που διαχωρίζουν το μυαλό από το σώμα…»

52 Σχόλια

Filed under διάφορα, ζεστές μέρες

52 responses to “χωρίς ομπρέλα

  1. Με αμφισβητείς και θα κάνω όλη τη μετάφραση μόνο και μόνο από αντίδραση 😛

  2. Βρε συ βυτίε, πώς τα καταφέρνεις;

  3. εντάξει, είναι πια σαφές οτι το βυτίο είναι πολλοί, ένας πηγαινει, ενας γράφει, ένας ακούει, ένας ανεβάζει, άλλος ένας βρίσκει τα λινκς, δεν εξηγείται αλλιώς

    • Γιαυτό και χρειάζεται βυτιοφόρο για να τους χωρέσει όλους.

    • κι ένας δουλεύει, μπας και βάλει και κάτι στο στομάχι του. 🙂
      αλλά αυτό είναι το πρόβλημα κ. Μοίρη μου. Όλα κι από λίγο, γι’ αυτό δεν κάνω καλά τπτ. αλλά δεν γαμιέται, ζωή να ‘χουμε.

      • ‘δεν κάνω καλά τπτ»…..υπερβολές, ογκώδεις
        το μόνο που -ίσως- δεν κάνεις καλά είναι η μη εμφάνιση έστω και μιας φωτογραφίας των ωραίων κοριτσιών που κατά καιρούς θυμάσαι να μνημονεύσεις

        • μα για τον ίδιο λόγο δεν μ’ αρέσει η ιδέα του live streaming της συνέλευσης. Όχι στην απομάγευση του κόσμου και του κοριτσιού. Όσο κοιτάς την φωτό, τη λεπτομέρεια, κάτι θα βρεις να πεις τελικά.

  4. Mafalda

    Βρε Βυτίο μου όλα καλά, έως και «θαύμα» κατά μία έννοια … αλλά επειδή εγώ πήγα την Τετάρτη, και όχι χθες που ήταν Πέμπτη, μπορείς να μου εξηγήσεις τη διαφορά στο χρονικό σου ανάμεσα στην Πέμπτη και το χτες;… Αυτό μόνο. Δεν σου ζητάω δα και καμμιά συναίνεση! 😉

    • Δεν ξέρω ρε Μαφάλντα, την Πέμπτη η συνέλευση ασχολήθηκε λίγο περισσότερο απ’ ότι έπρεπε με το ζήτημα του αν πρέπει το press project να κάνει live streaming. Επίσης ήταν πολύ περισσότερος ο κόσμος στη συνέλ. Και έβρεχε πολύ και όμως ήταν εκεί ο κόσμος.
      Πάντως για να μην φλυαρώ, η εντυπωσιακή μέρα της συνέλευσης ήταν η χτεσινή.

      • Mafalda

        Βυτίο, Βυτίο …. ο ετεροχρονισμός μας συνεχίζεται … μια πλάκα ήθελα να σου κάνω, αλλά είσαι μάλλον συνεπαρμένος και δεν … θα στο εξηγήσω ιδιαιτέρως! Αν δεν τρακαριστούμε απόψε, σίγουρα αύριο, ναι; 😉 υ.γ. Ασχετο: είμαι πολύ περίεργη αν θα τολμήσουν να πραγματοποιήσουν αύριο το θεϊκό προζέ της πανευρωπαϊκής σερβιτοροδρομίας στην Αθήνα, για την προώθηση του εθνικού μας μεγα-αναπτυξιακού τομέα, δηλ. του τουρισμού! Θα έχει τεράστια πλάκα! 🙂

  5. Δυστυχώς δεν μπορώ να έχω άμεση γνώμη για το τι συμβαίνει στο
    Σύνταγμα. Είμαι βλέπεις στο εξωτερικό εδώ και μερικά χρόνια τελειώνοντας τις σπουδές μου γιατί στην Ελλάδα δεν έβρισκα χρηματοδότηση. Η ενημέρωσή μου προέρχεται κυρίως από το internet. Την Τετάρτη φεύγοντας από το γραφείο μου είχα δει ότι κόσμος είχε αρχίσει να μαζεύεται στο Σύνταγμα. Νομίζω είδα και μερικές εικόνες, με ανθρώπους να μουτζώνουν τη Βουλή. Η φάση μου θύμισε τις συγκεντρώσεις μετά τις φωτιές του 2007. Δεν λέω ότι απογοητεύτηκα, γιατί πραγματικά δεν ήξερα τι να περιμένω.

    Όταν έφτασα στο σπίτι άνοιξα το twitter και είδα ενδιαφέροντα πράγματα. Είδα ότι αρκετός κόσμος είχε μαζευτεί και συζητούσε σε μία συνέλευση. Ομολογώ ότι έβαλα και zougla για να ακούσω τι λέγανε. Άκουσα να τίθενται ζητήματα αυτοοργάνωσης, άκουσα κάποιον να αναρωτιέται αν χρειαζόμαστε πολιτικούς ή αν μπορούμε να διαχειριστούμε και μόνοι μας τις τύχες μας. Άκουσα βέβαια και αφέλειες, και βλακείες.

    Η ουσία είναι αυτή που διάβασα σε κάμποσα σχόλια στο Indymedia: τόσο καιρό βρίζουμε τους καναπεδάκηδες που δεν κουνάνε τον κώλο τους, και τώρα που κατέβηκαν στο δρόμο αντί να πάμε να τους μιλήσουμε, καθόμαστε και τους κάνουμε κριτική.

    Ναι, δεν περιμένω να προκύψει τίποτα ρηξικέλευθο από αυτή την ιστορία. Όχι, δεν περιμένω να γίνει αύριο επανάσταση για να ανατραπεί ο καπιταλισμός και η αστική δημοκρατία στην Ελλάδα. Αλλά έστω και ένας από αυτούς, που τόσο υποτιμητικά η Αριστερά και οι Αναρχικοί ονομάζουν νοικοκυραίους και μικροαστούς όλα αυτά τα χρόνια, αν αρχίσει να σκέφτεται λίγο διαφορετικά θα είναι μία νίκη. Μακάρι να μπορούσα να είμαι μαζί σας.

    • δεν είναι πολύ μακριά η αίσθησή σας Πεχλιβάνη, απ’ τη δικη μου. Εννοείται πως η συνέλευση ακροβατεί μεταξύ αφέλειας κ ομορφιάς, υπερβολικών χαρακτηρισμών κ ωραίων ιδεών, μαξιμαλισμού και ενδιαφέρουσας συζήτησης. Αυτό όμως είναι αναπόφευκτο. Και εκνευρισμοί θα υπάρχουν και δυσκολίες και απ’ όλα.
      Θα δούμε τι θα βγει.

  6. db

    Συμφωνω με τον Πεχλιβανη. Χαιρομαι που διαβαζω οτι ο κοσμος σε αυτες τις συγκεντρωσεις συζηταει. Μακαρι αυτος ολος ο κυριως συναισθηματικα κινητοποιημενος κοσμος να βρει και να αρθρωσει ενα λογο ωστε να πανε τα πραγματα λιγο καλυτερα στο παρακατω. και να μην εκτονωθει -παλι- ασκοπα τοση ενεργεια χωρις να γινει πραξη για κατι καλυτερο.

    • Μακάρι db. Προς το παρόν δεν φαίνεται πάντως καμία διάθεση εκτόνωσης. Και χτες οι περισσότεροι έλεγαν ότι πρέπει να κάτσουμε στην πλατεία μέχρι κάτι να πετύχουμε.

  7. Καλή η άρθρωση λόγου αλλά η πράξη πού είναι.
    Θέλει άμεση κινητοποίηση αλλιώς η φούσκα θα ξεφουσκώσει.

  8. Ημουν εκει χτες το βραδυ στη συνέλευση. Εγινε το πρωτο ψηφισμα της λαικης συνελευσης συνταγματος. Ημουν σ αυτους που φωναξαν αντι για πραγματικη δημοκρατια να μπει αμεση. Μπηκε. Ειμαι περηφανη. Ειμαι συγκινημενη. Δεν εχει ξαναγινει αυτο. Να πανε οσοι δεν εχουν. Κι οσοι ειναι εκτος αθηνας να πανε στην πλατεια της πολης τους να κανουν το ιδιο.Οχι μπροστα απο τη βουλη αλλα κατω στη συνελευση. Νομιζω πως κατι παει να γινει. Ισως κατι να αλλαζει. Ισως. Αξιζει να το παλεψουμε.

  9. Βυτίο, είναι υποκειμενική η περιγραφή σου αλλά κι εγώ πάνω κάτω την ίδια υποκειμενική περιγραφή θα έκανα.

    Υπάρχουν πράγματι δύο πλατείες:

    Η πάνω πλατεία κάνει τη λάντζα, η κάτω πλατεία κάνει ζυμώσεις.
    Η πάνω πλατεία είναι πιο λαϊκή, η κάτω πιο ιντελεκτσουαλ
    Η πάνω πλατεία έχει τα πάντα (και ακροδεξιούς, κρίνοντας κι εγώ φυσιογνωμικά), η κάτω έχει ψιλοκαπελωθεί από συριζόφιλους (που αντιπροσωπεύουν υπενθυμίζω περί το 5% του πληθυσμού).

    Εκ των πραγμάτων λοιπόν, αν δεν αλλάξει η σύνθεση, η κάτω πλατεία οδηγείται σε παιδική χαρά – πράγμα ευχάριστο δε λέω, αλλά αναποτελεσματικό.

    • να ξεκινήσω απ’ τον προβοκάτορα. ας πούμε ότι συμφωνώ σε όλα, εκτός απ’ το «ψιλοκαπελωθεί από συριζόφιλους». Εκτός αν εννοείς ότι αριστερίζει ή αναρχίζει γενικώς η συνέλευση χωρίς να κουκουεδίζει. Αυτό νομίζω είναι αναπόφευκτο. Συνέλευση με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες, αν είσαι δαπίτης δύσκολα κάνεις. Αλλά και πάλι δεν είμαι τόσο σίγουρος.
      Ως προς την παιδική χαρά, όπως είπε και ο λαοπρόβλητος ηγέτης: «Οψόμεθα».
      Μάλλον ούτε κι εγώ πιστεύω ότι θα έχει κάποιο σοβαρό αποτέλεσμα. Εννοώ στην κεντρική πολιτική σκηνή.

    • Για να τους πεις συριζόφιλους, θα πρέπει να τοποθετήσεις τμήμα της αναρχίας σε αυτή την κατηγορία (και διάφορα εξωτικά πολιτικά άτομα) κάτι που δεν είναι χωρίς προβλήματα, όπως ξέρεις. Επίσης τα σύνορα είναι πορώδη και διαπερατά. Αλλά το σημαντικότερο που θα πρέπει να πούμε είναι πως κανένας δεν έγραψε πουθενά πως αυτό το πράγμα πρέπει να βγάλει *ένα* ρεύμα. Μπορεί κάλλιστα να βγάλει πολλά, και με πολλές και ποικίλες επιδράσεις.

      Να πω εδώ πως έχω πρόβλημα με την αξιολόγηση των συγκεντρώσεων με το δυϊκό δίπολο «αποτυχημένο» ή «επιτυχημένο δυνάμει επαναστατικό υποκείμενο»: ο πολιτικός ρόλος που μπορεί να παίξει αυτή η μαζική παρουσία διαμαρτυρόμενων πολιτών είναι πολλαπλός. Πρόκειται για το άνοιγμα μιας συζήτησης και μιας δυναμικής. Όποιος θεωρεί κενή πολιτικού περιεχομένου την καθημερινή συγκέντρωση 50.000 *τουλάχιστον* διαμαρτυρόμενων ανθρώπων ανά την Ελλάδα στις πλατείες (και οπαδοί του Ηρακλή να ήταν) έχει, θεωρώ, μια εξαιρετικά περιορισμένη αντίληψη της πολιτικής *δυναμικής*. Το που βγάζει αυτή η δυναμική θα όφειλε να μην είναι αντικείμενο αφορισμών απέξω, αλλά δράσης από μέσα.

      • Βυτίο, Τάλω, εικάζω ότι συμφωνούμε στην περιγραφή παρά τα ζητήματα ορολογίας.
        ΄
        Τάλω, νομίζω ότι κανείς μπορεί να προδικάσει την αποτυχία της συνέλευσης του Συντάγματος (γι αυτήν και μόνο μιλάω) όπως είναι τώρα τα πράγματα. Ο πολιτικός χώρος που την μονοπωλεί δεν έχει προοπτικές ανοίγματος στην ελληνική κοινωνία. Και θα ήταν λίγο δύσκολο να μην την μονοπωλήσει διότι έχει πείρα από ακτιβισμό: Οι ακτιβιστικά αγράμματοι είναι φύσει αδύνατο να μην καπελώσουν τους αγράμματους

        • διόρθωση: οι ακτιβιστικά εγγράμματοι

        • Νομίζω πως βλέπεις τις πολιτικές κατηγορίες στατικά. Νομίζω πως είμαστε μπροστά σε μια ριζική αναδιάταξη τμήμα της οποίας είναι τα συμβάντα. Μπαίνουμε σε μια περίοδο μεγάλης πολιτικής (και γενικής) ρευστότητας. Οι χώροι αλλάζουν τακτικές και στρατηγικές ακόμα και ο κόσμος ακούει αλλιώς υπό την πίεση του φόβου…

          Οι ακτιβιστικά εγγράμματοι είναι πολλών λογιών. Αυτό αποτρέπει το ευθύ καπέλωμα.

          Επαναλαμβάνω δεν μου είναι σαφές τι είναι επιτυχία και τι αποτυχία σε αυτή την περίπτωση. Δεν έχει σχέση με τις προσδοκίες αυτό; Ή τον προγραμματικό στόχο;

      • μια σκέψη για το δίπολο «αποτυχημένο ή επιτυχημένο επαναστατικό υποκείμενο», αλλά και γενικότερα για τον κατά κάποιο τρόπο διαχωρισμό πάνω κάτω συντάγματος.
        α) νικόξυ http://twitter.com/#!/nikoxy/status/74782795809046528
        β) χτες ειπώθηκε αρκετές φορές το παράπονο ότι αποκαλεί κόσμος απ’ την συνέλευση τους υπόλοιπους χού΄λιγκανς. Όχι ακριβές, ούτε όμως και στερούμενο εντελώς βάσης. κατά τις 2μιση κατέβηκαν τέσσερα άτομα απ’ την πάνω ας πούμε πλατεία. (είχε αδειάσει ο χώρος μπροστά στο Σ.)
        μπορεί να είναι τυχαίο ή κ επικίνδυνο το συγκεκριμένο δείγμα αλλά είπαν:
        1. «δικαίωμα λόγου έχει όποιος έχει δικαίωμα ψήφου. μιλάει όποιος πονάει την Ελλάδα, γιατί έχει υπηκοότητα ελληνική»
        2. «η μάχη είναι πάνω (δείχνει βουλή), κι εσείς κάθεστε εδώ (πλατεία) και κάνετε ομαδούλες και συζητάτε και κοιτάτε σαν χάνοι τον κάθε ομιλητή»
        3. «το έθνος βρίσκετε σε κρίσιμη καμπή και πρέπει να σωθεί»
        κλπ κλπ
        Μπορεί να μην είναι ενδεικτικό της πάνω κατάστασης. Ή μάλλον, όχι δεν είναι, είμαι σίγουρος. Και προφανώς δεν είναι λίγο ότι μαζεύεται τόσος κόσμος μπροστά στη βουλή και διαμαρτύρεται. Πολιτικά μ’ ενδιαφέρει και προσπαθώ να το αφουγκραστώ. Κ δεν το χαρίζω στην χ.α. γιατί δεν της ανήκει.
        Το θέμα είναι πως γίνεται η προσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών.

  10. Για να μην πάει χαμένος και ο χαρακτηρισμός προβοκάτορας, ιδού και μία πολύ σωστή (για δικούς του λόγους βέβαια) σχετική δήλωση του σ. Θοδωρή
    http://papatzides.blogspot.com/2011/05/like.html

  11. Νομίζω πως βλέπεις τις πολιτικές κατηγορίες στατικά. Νομίζω πως είμαστε μπροστά σε μια ριζική αναδιάταξη τμήμα της οποίας είναι τα συμβάντα. Μπαίνουμε σε μια περίοδο μεγάλης πολιτικής (και γενικής) ρευστότητας. Οι χώροι αλλάζουν τακτικές και στρατηγικές …

    Τάλω, νομίζω ότι κανείς μπορεί να προδικάσει την αποτυχία της συνέλευσης του Συντάγματος (γι αυτήν και μόνο μιλάω) όπως είναι τώρα τα πράγματα. Ο πολιτικός χώρος που την μονοπωλεί δεν έχει προοπτικές ανοίγματος στην ελληνική κοινωνία

    μπορεί να είναι τυχαίο ή κ επικίνδυνο το συγκεκριμένο δείγμα αλλά είπαν:
    1. “δικαίωμα λόγου έχει όποιος έχει δικαίωμα ψήφου. μιλάει όποιος πονάει την Ελλάδα, γιατί έχει υπηκοότητα ελληνική”
    2. “η μάχη είναι πάνω (δείχνει βουλή), κι εσείς κάθεστε εδώ (πλατεία) και κάνετε ομαδούλες και συζητάτε και κοιτάτε σαν χάνοι τον κάθε ομιλητή”
    3. “το έθνος βρίσκετε σε κρίσιμη καμπή και πρέπει να σωθεί”
    κλπ κλπ

    Όλα τα λεφτά το να διαβάζεις αυτά τα τρία σχόλια μαζί. Θησαυρός.

    Χερ, σου βγάζω το καπέλο. Καταλαβαίνω ότι δεν είναι τυχαίο που ο Σμιτ πήρε τον Λένιν σοβαρά. Απλά ο Λένιν δεν ευτύχησε να έχει σήμερα πολλούς απογόνους που παίρνουν τον Σμιτ σοβαρά.

  12. «Σου βγάζω το καπέλο»: ως political animal, εννοώ.

    • Αντώνη, μόνο να πω ότι οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν μόνο ένα δείγμα της (πάνω ας την πούμε) πλατείας.
      Οι κάτω χτες βιάζονταν να καλέσουν σε γενική απεργία και να πάνε σε χώρους δουλειάς. (το λέω για να μην οδηγώ σε ότι να’ναι συμπεράσματα).
      Επίσης πιθανότατα 2 απ’ τους 4 ανωτέρω ομιλητές ήταν της χ.α. και ήρθαν απλά για να προκαλέσουν ένταση. Λίγο μετά δλδ ανέλαβε η περιφρούριση για να σταματήσει η μικροένταση που προκάλεσαν.
      Και τέλος επαναλαμβάνω ότι πάρα πολλοί συνομιλητές είπαν και μάλλον η συντριπτική πλειοψηφεία της συνέλευσης συμφωνεί ότι «εδώ χωράνε όλοι, εκτός από φασίστες και ρατσιστές»

      • Η Χρυσή Αυγή σημειώνω, πως έχει ευθέως δηλώσει πως όλο αυτό υποκινείται από τον Soros και το Indymedia… δεν ξέρω πόσοι κυκλοφορούν, αλλά είναι σαφές ότι η ΧΑ νιώθει *αντιπαλότητα* με όλο αυτό.
        Αντιγράφω γιατί δεν βάζω λινκ σε σκατά:

        «Αστείες «φιέστες» Made In USA με σκοπό την εκτόνωση και την παραπληροφόρηση. Όλο το «προοδευτικό» σκυλολόι των λακέδων της παγκοσμιοποίησης στην πίστα και φυσικά και ο Αλαβάνος. Όπως έγινε γνωστό «… Με το διαδίκτυο δόθηκαν οι «προσκλήσεις» μέσω Facebook.»… Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, που εφαρμόστηκε σε Αίγυπτο, Λιβύη κλπ. Ανάμεσά τους φυσικά και πολλοί καλοπροαίρετοι που δεν αντιλαμβάνονται το παιχνίδι που παίζεται. ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ μη παρασύρεστε από τα τσιράκια του Σόρος!»

        Να προσθέσω πως πουθενά, πάνω ή κάτω, δεν είδα να υπάρχει πρόβλημα με μετανάστες, αν αυτό λέει κάτι.

        • Και μια ανταπόκριση από το Hellas Orthodoxy (via Πριν):

          «Mεγαλύτερη παρουσία άπλυτων αναρχοαριστερών, ενώ νοικυραίοι πατριώτες έχουν αραιώσει,παρά τη προσπάθεια να μοιραστούν δωρεάν Ελληνικές σημαίες»

      • Δεν θεωρώ ότι η αντίληψή μας για το τι συμβαίνει πρέπει να περιοριστεί στο τι συμβαίνει στην ίδια την πλατεία. Θεωρώ αρκετά σημαντικότερο –ως τώρα πάντα–το τι συμβαίνει ταυτόχρονα σε ό,τι αφορά α) την ξεκάθαρη αντίληψη της ΕΕ και των αρμοδίων οργάνων της ότι δεν την βγάζει η κυβέρνηση Παπανδρέου μόνη της β) ότι χρειάζεται συναίνεση από τα κόμματα η πολιτική του μνημονίου και γ) την ανάδυση δυνητικού πεδίου δράσης και ζύμωσης για ένα νέο πολιτικό μόρφωμα, θεωρητικά ικανό, λόγω της ετερογένειας και ταυτόχρονης δυναμικότητας της ρητορικής του, να συνασπίσει κομμάτια απογοητευμένων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και, υπό προϋποθέσεις, του ΛΑΟΣ και ακόμα και κάποιων πρώην ΚΚΕδων αριστεροπατριωτών.

  13. Υπάρχει κάποια εκτίμηση για την ποσοτική, ας πούμε, σχέση των πάνω και των κάτω;

  14. από μένα μπα. με τα νούμερα ως γνωστόν δεν τα καταφέρνω.
    Σου λέω απλά ότι η συνέλευση έχει στάνταρ 1000 με 1500 άτομα στο πικ της, Παρασκευή και Σάββατο. Ο υπόλοιπος κόσμος, πάνω στη βουλή, σκαλάκια, γρασίδια, είναι περισσότερος συνολικά.

  15. Κατά την εκτίμησή μου, η πιο σημαντική ως τώρα πολιτική κίνηση σε ό,τι αφορά τα ευρύτερα τεκταινόμενα ήταν η επιστολή Θεοδωράκη, ο οποίος θεωρώ ότι έχει μια εξαιρετικά καλή ευκαιρία αυτή τη στιγμή να διευρύνει την βάση ενός μέλλοντος κόμματος.
    Για αυτό και έβγαλα το καπέλο στον χερ, με τον οποίο βέβαια νομίζω ότι έχουμε διαφορετικά συναισθήματα για αυτή την εξέλιξη.

  16. Είναι αυτό το μόρφωμα, του οποίου ηγείται ο Μίκης Θεοδωράκης, που θεωρώ ότι είναι καλύτερα εξοπλισμένο όλων από πλευράς ρητορικής και ιδεολογικού περιεχομένου, να εκμεταλλευτεί τις περιστάσεις των κινητοποιήσεων (έλλειψη consensus και κατεύθυνσης και ταυτόχρονα αναζήτηση «κοινών σημείων» με κάποιου είδους αντικυβερνητικού και αντιμνημονιακού edge) πολιτικά. Μην ξεχνάμε ότι ο ΣΠΙΘΑ ΔΕΝ είναι κόμμα και ότι ο ηγέτης του έχει αυτο-κατασκευαστεί ως αυθεντικά «υπερκομματική» και εθνικά σημαίνουσα φωνή, με ερείσματα σε πολύ διαφορετικούς χώρους και με «καθαρό» μητρώο σε ό,τι αφορά την πολιτική διαφθορά.

    Θα δούμε.

  17. Αυτό που βλέπουμε πάντως παιδιά είναι ότι, κάποιοι από σας στο radiobubble έχετε ατύπως τεθεί επικεφαλής των αγανακτισμένων. Και φυσικά δεν το λέω για κακό, δεν γίνεται διαφορετικά, μέσα στο παλλόμενο πλήθος, κάποιος αναγκαστικά θα βρεθεί να το συμμαζέψει το πράγμα. Αυτό που είναι ελπιδοφόρο είναι ότι πολλοί απο σας έχετε επιρροές απ’ την αριστερά. Πρέπει να γίνετε ακόμα πιο ριζοσπαστικοί παιδιά. Αν σας εμπιστεύεται ο κόσμος εκεί μην διστάσετε να αναλάβετε βαριές ευθύνες και να ηγηθείτε.
    Στη Σαλονίκη πάντως το πράγμα δεν το είδα με καθόλου καλό μάτι έτσι όπως εξελίχτηκε

    • Μόλις γύρισα κ αργοπεθαίνω είναι η αλήθεια. Απλώς ένα σχόλιο στον Αλέξανδρο για να αποφεύγονται οι παρανοήσεις.
      Δεν ισχύει καθόλου αυτό για επικεφαλείς. Δεν υπάρχουν επικεφαλείς, μόνο ομάδες εργασίας.
      Κάθε μέσα στο Σ. μαζευόμαστε πολλοί απ´ αυτούς που είναι στο bubble. Κάποιοι απ´ τα παιδιά ίσως είναι κ στις ομάδες εργασίας.
      Απλά συμμετέχουμε και ως ένα σημείο προσπαθούμε να ενημερώνουμε.
      Προσωπικά συμμετέχω κριτικά ή ακόμη καλύτερα υπομονετικά, χωρίς ακόμη να έχω προσφέρει απολύτως τπτ στην όλη διαδικασία πέρα απ´ την παρουσιία μου.
      Γιατί έτσι κι αλλίως δεν πιστεύω ιδεολογικά στους επικεφαλείς, αλλά κ να πίστευα δεν θα ήθελα να διαπιστώσω πόσο μλκς μπορώ να γίνω. : )
      Πάντως αν λέει κτ αυτό τις 4 αυτές μέρες νοιώθω ωραία που είμαι εκεί. Σα να πολεμάω τη μιζέρια.

  18. Παράθεμα: χωρίς ομπρέλα (από το βυτίο) « ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ

  19. ουφ! (διάβασα και την ανάρτηση και όλα τα σχόλια) ξέρω ότι το σχόλιο μου δεν θα προσφέρει τίποτα ιδιαίτερο αλλά πρέπει να παρατηρήσω ότι οι αναρτήσεις περί του θέματος σε ιστολόγια έχουν πολλαπλασιαστεί (περιλαμβανομένου και εμού) και ότι το κλίμα των συζητήσεων στα σχόλια έχει ανέβει κατακόρυφα σε σχέση με την πρώτη μέρα.

    νιώθω ικανοποιημένος…ως τώρα
    έπρεπε να περάσουν τόσες μέρες για να φτάσω να διαβάσω αυτό.

  20. Αρης

    Νομίζω το κατα τα αλλα καλογραμμενο άρθρο και οι περισσότεροι σχολιαστές χάνετε τη σημασια που εχουν οι συγκεντρώσεις στο Συνταγμα και σε άλλες πλατειε της Ελλάδας.
    Η ελληνική κοινωνία ποτε δεν συμφιλιωθηκε, αντίθετα, εξακολουθούμε να βυθιζομαστε στον ατομικισμο (για πολλους λογους. Αναξιοπρεπεια, πηγαία αδικία, παρα φύση οικονομικη ανάπτυξη).
    Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε όλοι καθημερινά με τους εαυτούς μας πρωτίστως. Απλά φτασαμε απο τον δόλο για τον διπλανό μας, στο πηγαίο μίσος για το πρόσωπο του.
    Χάνετε λοιπόν το νόημα της κοινωνικής κινητοποίησης το οποίο αποσκοπεί στην θέλετε απολιτικ, άστοχη, ύποπτη, ανούσια κοκ αλλα ενωτική διαδικασία της αποδοχής του διπλανού μας.

    Τι περιμένετε όλοι εσείς που διαφωνείτε; (που έχετε όλο το δικαίωμα κατα τα αλλα) πως οι αλλαγές θα έρθουν αυτόματα; Αφού είμαστε όλοι μέσα στα σκατα.
    Ειναι κατι παραπανω απο απαραίτητο να γνωριστούν μεταξύ τους ο αριστερός με τον δεξιό, τον απολιτικ με τον αναρχικο, ο φοιτητης με τον μερσεντεσά.
    απο τέτοιες ζυμώσεις θα βγει ανθρώπινη φωνή κι απαίτηση για αλλαγές.
    Ο,τιδηποτε άλλο ειναι μαλλον μια απο τα ίδια.

    ΥΓ: διατηρω το δικαιωμα να πιστευω πως ολα τα αλλα που λέτε ειναι δικαιολογίες των προσωπικων φόβων σας.

    Σας φιλώ όλους/ες

  21. Παράθεμα: Χθεσινό ποστ | radio_sociale

  22. 1. Ακόμα δεν αρχίσαμε κι έχουμε ήδη γιρονδινισμούς, γιακωβινισμούς και τα λοιπά;
    2. Κάτω τα καπελώματα του Μπαμπλ: αφήστε το Σκάι να καπελώσει που ξέρει :Ρ
    3. Τι έπαιξε με το press project;
    4. Βυτίο, επικεφαλΗς μάνα μου, με -η-, έβγαλες και το πανεπιστήμιο: να τα ιδιωτικοποιήσουμε, μπας και μαθαίνει γράμματα ο κόσμος. 😛
    5. Όχι άλλους μεγαλομανείς, ψωνισμένους μουσικοσυνθέτες.

    • HappyHour

      Το νο 5 είναι για τον Κότσιρα;;;; http://www.kotsiras.gr/site2007/main_gr.htm (κλικ στα νεα)

      (ρε συ Κροτ, σου παει η εξεγερση χαχα)

      • Mafalda

        Μήπως για τον Mickey?? (το 5 εννοώ)

        • mrsyms

          Για το 5:
          Νομιζω αναφέρεται γενικως κι αορίστως καθώς δεν εχει άδικο.
          Απο Mickey εώς βαρδής κι οι 7 νάνοι ειναι όλοι ψωνισμενοι. Σου μιλάω εκ πείρας, επάγγελμα μουσικοσυνθέτης καταρχάς δεν υπάρχει ούτε καν ιδιότητα.
          Ψωναρες wannabe Όμηροι την εχουν δει. Μιλάω για τους «σοβαρούς». Όχι για τις μοσχαροκεφαλες της παραλίας.

  23. Mafalda

    Αγαπητή Кроткая!
    1. Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον.
    2. The Sky καπελώνει τα πάντα (εξ ορισμού).
    3. ???
    4. ΠΕΣΤΑΑΑΑΑΑΑΑΑ!!!!!!!!!!! :ΡΡΡΡΡ
    5. Και όλους τους λοιπούς μεγαλοsth if I may …
    6. Τα πράγματα σκουραίνουν … επιστρατεύονται πλέον και οι μητροπολίτες (Ανθιμος και Αμβρόσιος so far)! Εδώ δεν είναι Ισπανία, να τα λέμε κι αυτά …. αλλάζουμε πίστα, ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας.
    7. Πολύ μου αρέσει να παίρνει πού και πού κανένα μάθημα το Βυτίο! Δεν πα’ να’ ναι και επικεφαλής! 🙂
    Μετά τιμής διατελούσα

  24. Μαφάλντα, τό’χεις, στο Μίκη αναφερόμουν κυρίως, αλλά βλέπω πως έχουμε πήξει στους μεγαλέξαντρους.
    Πάντως και στην Ισπανία επιστρατεύτηκε γκοτζάμ Μπάρτσα έτσι; Και τη δουλίτσα της της έκανε η αλήθεια είναι. Θα δείξει πόσο μασάνε βέβαια.
    Άλλοι έχουν Άνθιμο, άλλοι έχουν Ινιέστα, τι να πεις, κωλοζωή -προσωπικά λέω να κρατήσω το Μέσσι πάντως. 😛

    Χάππι, εμένα μπορεί να μου πάει, αλλά να δεις που τη νέα έκδοση της Διεθνούς θα την τραγουδήσει ο Κότσιρας ντουέτο με το Ρέμο στο Ηρώδειο, με διεύθυνση ορχήστρας από Μίκη. [ούτε ψύλλος στον κόρφο σας, είμαι και σαββατογεννημένη, χα χα χα!]

    Πείτε λίγο τι έπαιξε με το press project κι έχασα επεισόδια.

  25. Παράθεμα: Σύντομη ανασκόπηση της “Λαϊκής Συνέλευσης Πλατείας Συντάγματος” | radio_sociale

  26. Παράθεμα: Αμεση Δημοκρατία Τώρα | metropolis publications

Αφήστε απάντηση στον/στην HappyHour Ακύρωση απάντησης