αντισταθείτε (ή τί δεν είναι επικαιρότητα*)

Η καλή μου η Ροδιά με προσκάλεσε σ’ αυτό το «παιχνίδι» που ξεκίνησε η Εαρινή Συμφωνία. Αμέσως μου ήρθε στο μυαλό από το Μυθιστόρημα του Σεφέρη το παρακάτω που διάβαζα προχθές:

«Λυπούμαι γιατί άφησα να περάσει ένα πλατύ ποτάμι μέσα από τα δάχτυλά μου χωρίς να πιω ούτε μια στάλα. / Τώρα βυθίζομαι στην πέτρα. / Ένα μικρό πεύκο στο κόκκινο χώμα, / Δεν έχω άλλη συντροφιά. / Ό,τι αγάπησα χάθηκε μαζί με τα σπίτια / που ήταν καινούρια το περασμένο καλοκαίρι / και γκρέμισαν με τον αγέρα του φθινοπώρου»

Ακόμα σκέφτομαι την Αρζεντίνα (δεξί κλικ και save target as) του Μπακιρτζή.

«Τα κύματα της θάλασσας μου το ‘πανε
αυτή η νύχτα μένει
για αύριο ποιος ξέρει
Έλα πουλί μου να πάμε στην Πέραμο
στην Αρζεντίνα να βρεθούμε
φωτιές να δουν τα πέλαγα
πωπω χαρές τ’ αστέρια
Κι ο ζων-νεκρός της μνήμης μας
μια πτήση στον αιθέρα
στο χάος και στο όνειρο

απελπισία χορτάτος».

Θα χανόμουν μέσα στις φράσεις και τις λέξεις του Καρυωτάκη, άλλωστε είναι ο πρώτος ποιητής που διάβασα εκτενώς, αλλά αδυνατώ να διαλέξω κάτι. Θα επανέλθω όμως, όπως κι άλλες φορές έκανα σ’ αυτό το blog (ας πούμε εδώ), στο Θ. Γκόρπα, που ψιθυρίζει μόνος σε μια διαδρομή με το τρόλεϊ.

«Κορίτσι-εξουσία του λεωφορείου μέσα στο βράδυ

κάθεσαι πλάι μου όπως

ξανθό άνθος πίσω από φράχτην όπως

άστρο που περπατάει στον κόρφο μου

κι όμως μου λέει: θα φύγω.

Κάθεσαι πλάι μου βουλιάζεις μες στα μάτια μου

όπως σ’ ένα τοπίο που θέλεις μα δεν μπορείς να τ’ αγαπήσεις

σχεδιάζοντας μες στη σιωπή που σε κρατάει δεμένη

τον αγαπημένο σου.

Πάντα πνιγμένη μες στα μάτια μου

πάντα δεμένη απ’ τη σιωπή

αναπολώντας μουσικές παλιές να ρθουν και να σε λευτερώσουν

μα οι μουσικές δεν έρχονται κι εσύ

κάθεσαι πλάι μου

πάντα πνιγμένη μες στα μάτια μου

πάντα δεμένη απ’ τη σιωπή

με την καρδιά σου λαβωμένη σαν μικρό πουλί

με την ομορφιά σου ακυβέρνητη σαν μικρό παιδί

κάθεσαι πλάι μου

σαν άνθος και σαν άστρο και σαν έρωτας που θέλει

μα δεν μπορεί»

Ομόνοια – Άνω Πετράλωνα (Σπασμένος Καιρός 1957)

Φυσικά σήμερα δεν είναι δυνατόν να προσεγγίσουμε την έννοια της ποίησης, πόσο μάλλον της αντίστασης, αλλά είναι ορισμένες φορές που οι λέξεις ή η ποίηση που βλέπεται μας καθηλώνει.

dsc01601.jpgΤο παιδί μόνο του με τα ζώα, ήσυχα διασχίζει τα βουνά, τους γκρεμούς και το χρόνο λίγο πριν φανούν τα πρώτα σπίτια της Δημητσάνας. Όχι αθώο, όχι αντιστεκόμενο, όχι ένοχο ή άπληστο. Απλά ένα με τον κόσμο.

Για τη συνέχεια αυτής της σκυταλοδρομίας προσκαλώ, αν έχουν διάθεση, τον padrazo (άλλωστε οι ιστορίες του της Οδού Κρήνης καλό είναι να διαβάζονται σαν ποιήματα) και τον Αταίριαστο (έχει και μια κουβέντα παραπάνω επί του θέματος ως φιλόλογος) να ρίξουν ακόμα ένα μπουκάλι στο πέλαγος. Αλλιώς ο αναγνώστης ας πάει μια βόλτα στο Μίχο, εκεί που η ποίηση είναι εξακολουθητικά παρούσα ή ας κάνει την απαραίτητη στάση στο Αnti-rust του οι Σκιές μιλάν.

 

* παραφράζοντας παλιότερο κείμενο του Αρανίτση με τον τίτλο «τί δεν είναι ευαισθησία»

 

9 Σχόλια

Filed under διάφορα

9 responses to “αντισταθείτε (ή τί δεν είναι επικαιρότητα*)

  1. Ευχαριστώ για την πρόσκληση. Πολύ ευχαρίστως θα συμμετάσχω.

  2. πολύ καλώς, περιμένω το post σου.

  3. Τόσο έντονη είναι η παρουσία της γυναίκας στα ποιήματα, τόσο όμορφα. Διακρίνω και μία πικρία ή απλά είναι η ιδέα μου; Όπως και να ‘χει, οι επιλογές δείχνουν έναν Δον Κιχώτη, που ομολογώντας την αδυναμία του, υπογράφει ως «δούλος» της.

  4. νομίζω κι εγώ μια πικρία διατρέχει γενικά το ποίημα.
    η τελευταία φράση «μα δεν μπορεί» ομολογία και ταυτόχρονα πίκρα και υποταγή και προσμονή για την επόμενη διαδρομή.

  5. Υπέροχη επιλογή και τρομερός συνδυασμός!

  6. Εαρινή Συμφωνία,
    κατά κάποιο τρόπο εσύ είσαι υπεύθυνη για την επιλογή, αφού από εσένα ξεκίνησαν όλα.

  7. Δεν έχω σύνεση σπίτι και έχω χάσει ‘επεισόδια».
    Ευχαριστώ γι την πρόσκληση έστω και καθυστερημένα. Με χαρά θα ανταποκριθώ.

  8. Παράθεμα: OKTAVIO PAZ « ΟΔΟΣ ΚΡΗΝΗΣ

Σχολιάστε

