όταν το τραγούδι συνάντησε τη λαϊκοπόπ

Στα ίδια γνωστά πλαίσια της αέναης ευφορίας και της παντελώς άνοστης, επίπεδης αισιοδοξίας κινείται και ο ήχος που γρατζουνάει τα αυτιά μας καιρό τώρα. Τα τραγουδάκια που όλοι μουρμουρίζουμε, θέλοντας και μη, εισβάλλουν στο ηχητικό μας πεδίο και βαράνε τα ατελείωτα ρεφραίν τους στα κουρασμένα μας μυαλά. Ραδιόφωνα, τηλεόραση, διαφημίσεις, εκπομπές, κινητά τηλέφωνα ανέλαβαν το ρόλο τους και ο Γκέμπελς κοιτάζει από ψηλά σίγουρα ενθουσιασμένος.

Έτσι κι αλλιώς ζούμε σε καιρούς που προκρίνουν τη συναίνεση ως άριστο δείγμα πολιτικής ωριμότητας, συνεπώς και τα τραγούδια καλό είναι να αποφεύγουν τις εντάσεις. Το ζήτημα είναι να μπορούμε όλοι να διασκεδάσουμε. Φτάνει πια με τις σκοτούρες και τη σοβαροφάνεια. Περιστεριώτες, Κηφισιώτες, μακρινά ξαδέλφια από το Κιάτο και φίλοι αγαπημένοι απ’ την Επανωμή έχουμε όλοι το ίδιο (τελευταίο, υπερσύγχρονο) κινητό και το ringtone αντηχεί παρόμοια στο άδειο δωμάτιο ή στη θορυβώδη συναυλία. Δεν έχουμε κάτι να χωρίσουμε, είμαστε όλοι το ίδιο, όλοι σηκώνουμε τα χέρια ψηλά και χοροπηδάμε αφού η εταιρεία – χορηγός – στιχουργός μείωσε κι άλλο το πάγιο. Μόνο τυχαίο δεν είναι που τα λόγια που πλαισιώνουν το ουδέτερο, επαναλαμβανόμενο χτύπημα του συνθεσάιζερ μας προτρέπουν να χαρούμε, να τρέξουμε , να χορέψουμε.

«Όλα καλά θα μας πάνε» είναι ο βασικός στίχος της επιτυχίας κι η μιζέρια ο βασικός στόχος που πολεμάμε. Όχι άλλο ψυχοπλάκωμα, συζητήσεις και απαισιόδοξες φωνές που μας τη σπάνε. Τα μπουζούκια είναι ανοιχτά και ας μην παίζουν μπουζούκια, αλλά αυτήν την τόσο ψυχαναγκαστικά ανεβαστική λαϊκοπόπ και απόψε θα τα σπάσουμε όλα. Θα τα σπάσουμε αφού ή θα χοροπηδάμε από τα νταχντιρντί που μας πετάει στα μούτρα ο αφύσικα και αστείρευτα κεφάτος «τραγουδιστής – ακροβάτης» ή θα ξελαρυγγιαζόμαστε από τα ερωτικά πάθη που με το ίδιο αμείωτο κέφι θα μας αραδιάζει η ακριβοπληρωμένη star στην πίστα.

Το τραγούδι λοιπόν συναντάει τους εν λόγω κυρίους των χρυσών νυχτερινών κέντρων και των εντυπωσιακών μπαλέτων και σταματάει να συναντάει εμάς. Η μουσική που προκαλεί την ψυχική ένταση, το λυγμό, το θυμό, τον εκστατικό χορό, τη βαθειά χαρά που απελευθερώνεται και βρίσκει διέξοδο στα βήματα ή στην τρέλα και το στριφογύρισμα, τη φυγή προς τα εμπρός δεν βρίσκει πια το δρόμο να συντροφέψει τις μέρες μας.

«Όλα είναι μακρινά κι ευτυχισμένα» κι όπως δε θέλουμε να ξεβολέψουμε τον κώλο μας έτσι δε θέλουμε να πάρει φωτιά και το μυαλό μας, πόσο μάλλον η καρδιά μας (κι όμως free your ass and your mind will follow ή κάτι τέτοιο έλεγε ο στίχος).

Δε μας ενοχλεί ιδιαίτερα που το ράδιο παίζει συνεχώς τα ίδια και τα ίδια και μας λένε αν δε σ’ αρέσει άλλαξε σταθμό. Αλλάζω σταθμό, αλλάζω κανάλι, αλλάζω περιοδικό, αλλάζω διαφήμιση, αλλάζω στάση στο λεωφορείο, αλλάζω μαγαζί στην παραλία, αλλάζω μπαταρίες και πάλι είμαι μίζερος και πάλι τα ίδια ρεφραίν έμαθα απ’ έξω, ανακατωτά κι αν θες στα λέω κι ανάποδα.Έμαθα λοιπόν, τόσα τραγουδάκια, που μ’ έμαθαν καλά να θέλω να είμαι καλά, να μη λέω δύσκολες λέξεις, να μην ανησυχώ και κυρίως να μ’ αρέσουν τα πράγματα που βλέπω τριγύρω μου. Δε μπορεί τόσοι σοβαροί δημοσιογράφοι να παίρνουν συνεντεύξεις –λιβανιστήρια, τόσα βραβεία να απονέμονται και τόσα νυχτερινά κέντρα να γεμίζουν ασφυκτικά. Κάτι θα ξέρουν παραπάνω αυτοί.

 Όταν το ελληνικό τραγούδι συνάντησε τους αστέρες που τραγουδάνε κοιτώντας κατευθείαν στην κάμερα, δεν σταμάτησε η μουσική να κοινωνεί τη μαγεία στον κόσμο, απλά συνηθίσαμε την απλοϊκότητα, κατάπιαμε την ανία και παραλίγο να μας πείσουν ότι τα γλέντια μας έμειναν ορφανά . Όμως όπως λέει κι ο Πανούσης, σε αντίθεση με τη μασχάλη μας, το αυτί μας δεν ιδρώνει με τίποτα.   

Advertisements

7 Σχόλια

Filed under πολιτισμός και καβαλίνα

7 responses to “όταν το τραγούδι συνάντησε τη λαϊκοπόπ

  1. ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ

    Mia xara einai h laikopop kai ta laika..an de s aresoun mporeis na mhn asxoleisai.

  2. τα λαϊκά είναι μια χαρά, η λαϊκοπόπ όμως όχι. και για να μην παίζουμε με λέξεις κι ορισμούς, σχολιάζω απλώς κλεμμένες μελωδίες, υπεραπλουστευτικούς στίχους και τραγούδια που γράφονται για να καλύψουν ανάγκες διαφημιστικών σποτ.

  3. ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ

    Prwton den yparxei parthenogenesh pouthena, den einai kati kako na kleveis an einai na vgaleis kalo tragoudi defteron oi stixoi tis laikopop einai wraioi gt einai erwtikoi aploi kai milane mesa mas kai triton pou einai to kako an grafontai tragoudia gia diafimistika spotakia??Kai egw ta laika protimw omws kai h laikopop einai wraia mousikh!Kai den thn epivallei kaneis pouthena osoi thn akoume thn epilegoume kathara syneidhta..isws epeidh mas aresei na xorevoume:)

  4. δε μιλάω για παρθενογένεση, τουλάχιστον όμως να αναφέρεις από πού δανείζεσαι ή ξεπατικώνεις κι όχι να τα σερβίρεις ως δικά σου. οι στίχοι της λαϊκοπόπ είναι απλοϊκοί, επαναλαμβανόμενοι και καλά καλά δεν ταιριάζουν στη μουσική, δεν είναι άμεσοι και λιτοί (όπως πχ. στα τραγούδια του Βαμβακάρη ή του Τσιτσάνη).
    Όσο για τη διαφήμιση και το αν και τί μας επιβάλλεται, αυτή είναι μια μεγάλη συζήτηση, σίγουρα όμως οι επιλογές μας δεν είναι και τόσο ελεύθερες, αν το καλοσκεφτείς.
    Πάντως ο κομφορμισμός, η λατρεία του χρήματος, η μεγαλομανία και το τραβηγμένο από το μαλλί κέφι είναι στοιχεία που βγάζουν μάτι κάθε Παρασκευή βράδι σε κάθε μπουζουκλερί. Ο χορός είναι λυτρωτικός, το στρίμωγμα πάνω σε πίστες με «μεταλλικούς» ήχους δεν ξέρω..

  5. ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ

    Filarako egw kai osa atoma kserw pou pane se mpouzoukia pane kathara me th thelhsh tous kai diaskedazoune mia xaroula.Mia xara kefi gnisio ginetai sta mpouzoukia pistepse me..oso gia th megalomania afto panta to eixe o Ellhnas(einai stoixeio tou xarakthra mas ti na kanoume:))Epipleon oi epiloges mas mia xara eleftheres einai egw toulaxiston pou kai mousikos eimai kai para polh mousikh akouw den niwthw oti me epivalletai kati..apla dn asxoloumai me kati pou dn m aresei…oso gia ton Marko kai ton Tsitsanh file oi epoxes allaksane..kai aftous tous ekrazan sthn epoxh tous mhn to ksexnas afto..

  6. μετά από τόση διαφήμιση, έμμεση ή άμεση, παρόμοια playlists σχεδόν σε όλα τα ραδιόφωνα, εξώφυλλα περιοδικών, εκπομπές μέχρι και ήχους κινητών, μοιάζει λίγο δύκολο να μιλάμε για ελεύθερες επιλογές.
    Ο Μάρκος δεν ήταν αποδεκτός επειδή ήταν μια φωνή απ ‘το «περιθώριο». Οι σημερινοί χαμογελάνε στις πρώτες σελίδες, με γεμάτες τσέπες και δίνουν συνεντεύξεις στην ίδια εκπομπή που πριν λίγο μιλούσε ο πρωθυπουργός. Το κράξιμο που τρώνε είναι πολύ λιγότερο απ’ αυτό που τους αναλογεί.

  7. ΝΕΟΕΛΛΗΝΑΣ

    An mou vreis estw kai enan anthrwpo pou tha se pei oti akouei kati epeidh to provalloun ta MME egw tha katsw na me ftyseis…Αfta einai vlakies twn pseftokoultouriaridwn..o kathenas mporei kai epilegei na akouei oti thelei..ta MME diafimhzoun to Xatzigianni px omws egw den ton akouw..kai gia na xoume kalo rwthma re magka ti kako ekanan kai theloun kraksimo???Mia xara anthrwpoi einai…me poio dikaiwma vrizeis?An de s aresei mhn asxoleisai akou oti s aresei kai ase mas emas na diaskedazoume opws goustaroume!Opws emeis den katakrinoume tis dikes sou mousikes protimiseis etsi kai sy na mhn katakrineis tis dikes mas.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s